trzecizakonfsspx.blogspot.com jest stroną Trzeciego Zakonu Bractwa Kapłańskiego świętego Piusa X w Polsce.
Znajdują się na niej najważniejsze informacje z życia naszej Duchowej Rodziny, intencje modlitewne oraz listy Duchowego Ojca, rozważania, biuletyny i wykłady. Intencje modlitewne obowiązują od każdego pierwszego dnia miesiąca.

wtorek, 1 października 2024

Rozważanie dla III Zakonu FSSPX w Polsce na październik 2024 r.


DLACZEGO ABP LEFEBVRE WYCOFAŁ SWÓJ PODPIS SPOD PROTOKOŁU PODPISANEGO Z KARD. RATZINGEREM W ALBANO 5 MAJA 1988 R.?


Drodzy Tercjarze, pytanie tytułowe jest istotne ponieważ wciąż można się spotkać z opinią, że wycofując swój podpis, abp. Lefebvre popełnił błąd. Niedawno opinię taką sformułował, na pewnym zasłużonym w zmaganiach
z progresywizmem w Kościele portalu, pewien znany świecki teolog, historyk filozofii średniowiecznej, redaktor poczytnego pisma. Redaktor prowadzący wywiad nie mógł tego przewidzieć, ale jednak pominął rzecz milczeniem. Poniżej przytaczamy, stanowiący odpowiedź na tytułowe pytanie, dokument. Wynika z tego dokumentu jasno, że abp Lefebvre popełnił błąd, tak, ale podpisując protokół z 5 maja 1988 r. Wycofując swój podpis w dniu następnym ów błąd po prostu opatrznościowo skorygował.

List J.E. abpa Marcela Lefebvre’a
do kard. Józefa Ratzingera z 6 maja 1988 r.

Eminencjo!
Wczoraj z rzeczywistą satysfakcją złożyłem swój podpis pod protokołem naszkicowanym w ciągu ostatnich dni. Jednakże Wasza Eminencja sam był świadkiem głębokiego zawodu, jakiego doświadczyłem po przeczytaniu listu, który od Ciebie otrzymałem[i], a który zawierał odpowiedź Ojca Świętego co do konsekracji biskupich. Odłożenie święceń biskupich na dalszy, nieokreślony termin będzie już czwartym z kolei odroczeniem terminu[ii]. W moich poprzednich listach data 30 czerwca została jasno wskazana jako ostateczna z możliwych. Przedłożyłem już Waszej Eminencji dane dotyczące kandydatów. Ciągle pozostają dwa miesiące na udzielenie mandatu. Biorąc pod uwagę szczególne okoliczności tej propozycji, Ojciec Święty może z powodzeniem skrócić procedurę tak, aby mandat został nam udzielony około połowy czerwca.

Gdyby odpowiedź była negatywna, byłbym zobowiązany w sumieniu dokonać konsekracji, opierając się na zgodzie na wyświęcenie jednego biskupa spośród członków Bractwa udzielonej w protokole przez Stolicę Apostolską. Zdawkowe potraktowanie kwestii konsekracji biskupich dla członka Bractwa, czy to na piśmie, czy ustne, daje mi powód do obaw przed dalszą zwłoką. W chwili wszystko jest przygotowane do ceremonii 30 czerwca: rezerwacje hotelowe, transport, wynajęcie ogromnego namiotu dla potrzeb ceremonii. Rozczarowanie naszych księży i wiernych  byłoby ostateczne. Wszyscy oni mają nadzieję, że  te konsekracje zostaną dokonane za zgodą Stolicy Apostolskiej; lecz odczuwając już rozczarowanie wcześniejszymi odroczeniami nie zrozumieją, jeśli zaakceptuję dalszą zwłokę. Przede wszystkim świadomie pragną oni mieć prawdziwie katolickich biskupów, przekazujących im prawdziwą wiarę i dających im w sposób pewny łaski zbawienia, których domagają się dla siebie i dla swoich dzieci.

W nadziei, że ta prośba nie będzie nieprzezwyciężalną przeszkoda dla procesu pojednania, proszę Waszą Eminencje  o przyjęcie moich pełnych szacunku, braterskich uczuć w Chrystusie i Maryi.

+ Marcel Lefebvre
arcybiskup-biskup emeryt Tulle

 

(z: Aby Kościół trwał. Arcybiskup Marcel Lefebvre w obronie Kościoła i papiestwa. Dokumenty z lat 1971 – 1990, Te Deum Warszawa 2011, s. 218-220)

 



[i]                       

Zdanie to mogłoby wskazywać, że abp Lefebvre otrzymał od papieża jakiś list datowany na 5 maja. Nie było takiego listu. Arcybiskup mówi tu o szkicu listu, który otrzymał od kard. Ratzingera, a który miał podpisać
i wysłać do papieża.

[ii]             

 Pierwsza data została ustalona na 40. rocznicę święceń biskupich abp. Lefebvre’a (tj. 3 października 1987 r.). Pod koniec września ten termin, wobec pewnej pozytywnej zmiany nastawienia Rzymu i perspektywy właściwie przeprowadzonej wizytacji Bractwa, został przełożony na święto św. Jana Ewangelisty (tj. 27 grudnia 1987 r.). W czasie wizyty, wobec nowych nadziei na prawdziwe rozwiązanie, termin został ponownie odłożony do niedzieli Dobrego Pasterza (tj. 17 kwietnia 1988 r.), a następnie w związku z przedłużającymi się negocjacjami ostateczna data została ustalona na wspomnienie śś. Piotra i Pawła (tj. 30 czerwca 1988 r.).