trzecizakonfsspx.blogspot.com jest stroną Trzeciego Zakonu Bractwa Kapłańskiego świętego Piusa X w Polsce.
Znajdują się na niej najważniejsze informacje z życia naszej Duchowej Rodziny, intencje modlitewne oraz listy Duchowego Ojca, rozważania, biuletyny i wykłady. Intencje modlitewne obowiązują od każdego pierwszego dnia miesiąca.

poniedziałek, 2 października 2023

Rozważanie dla III Zakonu FSSPX w Polsce na październik 2023 r.

 

JAKŻE PIĘKNA JEST DOKTRYNA KATOLICKA!
(wg abpa Marcela Lefebvre'a)

Nasza pobożność musi mieć solidne podstawy, tak aby nasze życie duchowe pozostało niezmiennym, gdy nadciągnie burza i pojawią się trudności. Nasze życie duchowe nie może się zmienić [zachwiać], jeżeli jest osadzone na ostatecznych, odwiecznych zasadach; na rzeczywistości, która ma swe źródło w Bogu. Do tych zasad i do tej rzeczywistości należy przylgnąć w sposób zupełny.

Musimy dochować tym zasadom wierności. Prawdę powiedziawszy, są one bardzo proste. Otóż musimy pozostawać w jedności z Panem Jezusem i uciekać się do sakramentów, które On ustanowił, abyśmy mieli w sobie życie Ducha Świętego. Jeżeli chcemy dostąpić zbawienia i pragniemy, aby mieszkała w nas Trójca Święta, pamiętajmy, że nie dokona się to nigdy, jeżeli nie przejdziemy przez naszego Pana Jezusa Chrystusa. On sam o tym mówi: „Jam jest szczep winny, wyście latorośle. Kto pozostaje we mnie, a ja w nim, ten wiele owocu przynosi; bo beze mnie nic uczynić nie możecie. Jeśliby kto we mnie nie trwał, precz wyrzucony będzie jak latorośl, i uschnie, i zbiorą ją, i wrzucą do ognia, i palić się będzie” (J 15, 5-6). Oznacza to w praktyce, że musimy mieć w sobie łaskę uświęcającą, tę łaskę udzieloną nam przez chrzest i dzięki innym sakramentom. Chrzest pozostaje dla nas bramą prowadzącą do życia duchowego. A nade wszystko dzięki Przenajświętszej Ofierze Mszy życie spływa do naszego wnętrza w obfitości, gdyż poprzez Komunię św. przyjmujemy do naszych serc samą Przenajświętszą Trójcę. Oto życie Ducha Świętego, które przekazuje nam Pan Jezus.

Łaska uświęcająca, ta obecność Przenajświętszej Trójcy w naszych duszach, sprawi, że chętnie będziemy przestrzegać przykazań Bożych, nie tak jak starotestamentowi Żydzi, ale w sposób jeszcze bardziej doskonały, gdyż oni nie otrzymywali tej pomocy duchowej, którą my otrzymujemy dzięki działaniu w nas Trójcy Świętej i dzięki sakramentom. Dlatego Pan Jezus często powtarza: „Przykazanie nowe daję wam, abyście się wzajemnie miłowali” (J 13, 34). Tym samym, życie duchowe rozwija się w nas poprzez modlitwę i sakramenty, i sprawia, że kochamy Boga i bliźniego. W tym streszcza się cała duchowość – jakże to proste! I nie chodzi tutaj o duchowość, która ma  być udziałem jedynie kapłanów, zakonników i zakonnic, ale chodzi o duchowość, która powinna być właściwa każdemu wierzącemu w Chrystusa. Każdy, kto pragnie dostąpić zbawienia, musi przylgnąć do naszego Pana Jezusa Chrystusa.

Ale przeciwko temu życiu duchowemu, które chce nam dać Pan Jezus, i przeciwko obecności Trójcy Świętej w naszych duszach, staje świat. Pan Jezus jest świadom, jak wielkie zagrożenie dla naszego zbawienia niesie świat. A zatem przestrzega nas przed duchem tego świata: „Jeśli was świat nienawidzi, wiedzcie, że mnie pierwej, niż was, nienawidził. Gdybyście byli ze świata, świat miłowałby, co jest jego; ale że nie jesteście ze świata, lecz ja was wybrałem ze świata, dlatego was świat nienawidzi. Wspomnijcie na słowa moje, które ja wam mówiłem: Nie jest sługa większy nad pana swego. Jeśli mnie prześladowali i was prześladować będą. Jeśli mowę moją zachowywali i waszą zachowywać będą” (J 15, 18-20). Mówi nam, że nie jesteśmy już ze świata, podobnie jak i On ze świata nie jest. I zapowiada: świat będzie was prześladował, mnie znienawidził i was znienawidzi (wg J 15, 18-20). 

Boży plan nie jest skomplikowany. I nasza święta religia również nie jest skomplikowana, bo oto jest ona religia miłości. Bóg chce ponownie wlać w nas tę miłość, którą utraciliśmy przez grzech, najpierw miłość wobec Niego, i przede wszystkim wobec Niego, gdyż bliźniego powinniśmy kochać ze względu na Boga. A zatem widzicie, w jak cudowny  i wspaniały sposób Pan Jezus streszcza [całą treść doktryny katolickiej], jakiej postawy od nas oczekuje oraz co dla nas uczynił.

Jakże wspaniałą i pocieszającą nauką jest doktryna Kościoła katolickiego objawiona w całej historii ludzkości przez Słowo Boga i ostatecznie dopełniona, kiedy Słowo wcielone zamieszkało między nami! Apostołowie zapisali i przekazali ten cenny depozyt, i tym samym zakończył się okres prorocki, a nastał okres dogmatyczny, kiedy Kościół definiuje to, co do tego depozytu należy.

Ojcowie Kościoła, teologowie, pod nadzorem Kościoła wiernie ów depozyt badali, interpretowali, układali i bronili go przeciwko różnym herezjom. Pośród nich jak światłość błyszczy św. Tomasz. Jego Suma teologiczna jest arcydziełem połączenia wiary i rozumu, co pozwala osadzić Objawienie na niepodważalnych fundamentach; pokazuje ona w sposób oczywisty, że wiara i rozum mają pochodzenie boskie i mogą jedynie wzajemnie się wspierać. Wiara jednak stanowi najpewniejsze źródło wiedzy o Bogu i znajomości spraw Bożych; pozostaje ona złota regułą mądrości.

Można by Sumę streścić się w kilku słowach: pochodzimy od Boga, aby powrócić do Boga poprzez Boga – takie jest przeznaczenie człowieka. Jakiż cud! Jaki wspaniały plan. [Prezentacja] tego planu w szkole św. Tomasza nie przestaje wprawiać nas w podziw i ciągle  wprowadza nas w kontemplację tajemnic mądrości, w kontemplację wiedzy i miłości Boga oraz Jego miłosierdzia wobec ludzi, których stworzył.

Dochowujmy więc wiary nade wszystko. To dla niej Pan Jezus poniósł śmierć, aby poświadczyć swą Boskość; za nią umarli wszyscy męczennicy i poprzez wiarę uświęcili się wszyscy zabawieni. Odsuwajmy się od ludzi, którzy chcą w nas zabić wiarę albo ją pomniejszyć [osłabić].

„O Tymoteuszu, strzeż powierzonego skarbu, unikaj światowych nowości słów” (1 Tym 6, 20); „Staczaj dobry bój wiary; zdobywaj życie wieczne” (1 Tym 6, 12).

Niech Bóg was błogosławi! Niech zachowa wasze dobre usposobienie, waszą siłę. Niech zachowa was w walce przeciw demonowi i tym wszystkim, którzy chcieliby usunąć Pana Jezusa z tego świata. Bądźcie sługami tej krucjaty naszego Pana Jezusa Chrystusa i sługami królowania Przenajświętszej Maryi Panny. 

   

(abp Marcel Lefebvre, Życie duchowe, Wyd. Te Deum Warszawa 2020, s. 679-682)