trzecizakonfsspx.blogspot.com jest stroną Trzeciego Zakonu Bractwa Kapłańskiego świętego Piusa X w Polsce.
Znajdują się na niej najważniejsze informacje z życia naszej Duchowej Rodziny, intencje modlitewne oraz listy Duchowego Ojca, rozważania, biuletyny i wykłady. Intencje modlitewne obowiązują od każdego pierwszego dnia miesiąca.

wtorek, 4 kwietnia 2023

Rozważanie dla III Zakonu FSSPX w Polsce na kwiecień 2023 r.

 

KRÓTKIE STRESZCZENIE BŁĘDÓW SOBOROWEJ EKLEZJOLOGII
cz. 3 (ostatnia)

(załącznik do listu otwartego,
zwanego też Manifestem biskupów,
abpa M. Lefebvre'a i bpa A. de Castro Mayera

do Jana Pawła II z 21 listopada 1983 r.)

 

 

V. Protestancka koncepcja Mszy świętej

            Zdefiniowana przez Jana Pawła II, w konstytucji wprowadzającej nowy Kodeks Prawa Kanonicznego, nowa koncepcja Kościoła pociąga za sobą głębokie zmiany w tym, co jest główną czynnością Kościoła, a mianowicie w Najświętszej Ofierze Mszy świętej. Definicja nowej eklezjologii daje nam od razu dokładną definicję nowej mszy: nabożeństwo i kolegialna wspólnota ekumeniczna. Nie można lepiej zdefiniować nowej mszy, która, tak jak nowy Kościół soborowy, zrywa z Tradycją i Magisterium  Kościoła. Jest to koncepcja bardziej protestancka niż katolicka, co wyjaśnia wszystkie bezzasadne podkreślenia lub pomniejszenia pewnych elementów.

            Wbrew nauczaniu Soboru Trydenckiego na XXII sesji oraz wbrew encyklice Piusa XII Mediator Dei przesadnie zwiększono rolę wiernych w uczestnictwie we Mszy św. i pomniejszono miejsce Ofiary przebłagalnej. Wywyższono i zeświecczono posiłek wspólnoty ze stratą dla szacunku i dla wiary w rzeczywistą obecność Chrystusa w Eucharystii i w dogmat o przeistoczeniu. Znosząc język  sakralny, namnożono i rozpowszechniono fałszywe przekłady ze szkodą dla wiary i prawdziwej pobożności wiernych.

            A tymczasem Sobór Florencki oraz Sobór Trydencki potępiły wszelkie zmiany i stwierdziły, że nasza Msza sięga w swoim kanonie czasów apostolskich. Papieże św. Pius V i Klemens VIII nalegali na konieczność unikania wszelkich zmian przez zachowanie na zawsze uświęconego przez tradycję rytu rzymskiego. Desakralizacja i zeświecczenie Mszy św. pociągają za sobą laicyzację kapłaństwa na sposób protestancki. Reforma liturgiczna na wzór protestancki jest jednym z największych i najbardziej zgubnych dla wiary i łaski błędów Kościoła soborowego.   

 

VI. Swobodne rozprzestrzenianie błędów i herezji

            Kościół w stanie nieustannych poszukiwań wprowadza w praktyce protestancką zasadę wolnego badania, wynik wielości credo wewnątrz Kościoła.

            Zniesienie Świętego Oficjum, indeksu ksiąg zakazanych i przysięgi antymodernistycznej wywołały u nowoczesnych teologów zapotrzebowanie na  nowe teorie, które dezorientują wiernych i popychają ich w kierunku charyzmatyzmu, pentekostalizmu i tak zwanych małych wspólnot. Jest to prawdziwa rewolucja wymierzona, koniec końców, przeciwko autorytetowi Boga i Kościoła.

            We wnętrzu Kościoła rozwijają się dziś swobodnie poważne błędy, które w przeszłości zawsze były potępiane przez papieży:

1. W seminariach i na uniwersytetach katolickich wykłada się nowoczesną filozofię antyscholastyczną, egzystencjalizm i poglądy antyintelektualistów.

2. Humanizm [antropocentryzm] jest popierany przez dostojników kościelnych, którzy naśladują idee światowe, czyniąc z człowieka cel wszechrzeczy.

3. Naturalizm – wywyższenie człowieka i wartości ludzkich – sprawia, że zapomina się o nadprzyrodzonych wartościach Odkupienia i łaski.

4. Ewolucjonistyczny modernizm powoduje odrzucenie Tradycji, Objawienia i liczącego sobie dwa tysiące lat Magisterium. Nie uznaje się już ani niezmiennej prawdy, ani [niezmiennych] dogmatów.

5. Socjalizm i komunizm. Skandaliczna odmowa potępienia tych błędów na soborze watykańskim II pozwala sądzić, że Watykan byłby dziś przychylny socjalizmowi lub komunizmowi w jakiejś mniej więcej chrześcijańskiej formie. Potwierdzeniem tego sądu jest postawa Stolicy Apostolskiej w ciągu ostatnich piętnastu lat tak po tej [zachodniej], jak i po tamtej [wschodniej] stronie żelaznej kurtyny.

6. I w końcu: porozumienie z masonerią, „Światową Radą Kościołów” i z Moskwą krępują Kościół i uniemożliwiają mu swobodne pełnienie jego misji. Jest to prawdziwa zdrada, która woła o pomstę do nieba.

            Najwyższy czas, by Kościół odzyskał swoją wolność urzeczywistniania społecznego panowania Jezusa Chrystusa i Królestwa Maryi, nie troszcząc się o [nie zwracając uwagi na]  nieprzyjaciół.

 

                                                                                                                                          koniec

 

(za: Aby Kościół trwał. Arcybiskup Marcel Lefebvre w obronie Kościoła i papiestwa. Dokumenty z lat 1970-1990, Wyd. Te Deum Warszawa 2011, s. 192-193)