trzecizakonfsspx.blogspot.com jest stroną Trzeciego Zakonu Bractwa Kapłańskiego świętego Piusa X w Polsce.
Znajdują się na niej najważniejsze informacje z życia naszej Duchowej Rodziny, intencje modlitewne oraz listy Duchowego Ojca, rozważania, biuletyny i wykłady. Intencje modlitewne obowiązują od każdego pierwszego dnia miesiąca.

wtorek, 2 września 2025

 LEKTURA DLA CZŁONKÓW III ZAKONU NA WRZESIEŃ 2025 R.

 

BÓG


Idąc za św. Tomasza i jego następców, nasze refleksje oprzemy na wierze, na objawieniu i – ostatecznie – na argumentach rozumowych: Iustus ex fide vivit (Gal 3, 11) – sprawiedliwy, święty żyje z wiary, ponieważ wiara niesie w sobie, jako zalążek, wizję uszczęśliwiającą, a to jest cel, dla którego zostaliśmy stworzeni. Wiara wzmaga światło naszego zrozumienia i nadaje mu niezrównaną mądrość.

Pierwszym przedmiotem studium prezentowanego w Sumie teologicznej jest Bóg. Do Niego też odnoszą się pierwsze słowa Modlitwy Pańskiej: „Ojcze nasz, któryś jest w niebie…”. Takie jest pierwsze przykazanie: „Nie będziesz miał cudzych bogów przede Mną”.

Jest tak, ponieważ to Bóg jest pierwszym i zarazem ostatnim dobrem człowieka, jego początkiem i jego końcem, jego szczęściem, tak w codziennym życiu, jak i w wieczności. Od pierwszych godzin świadomości dusza dziecka musi być zwrócona ku Bogu i otwierać się na wielkie Boże Słońce, quae illuminat omnem hominem venientem in hunc mundum – „które oświeca każdego człowieka na ten świat przychodzącego” (J 1, 9).

Błogosławieni są aniołowie, którzy mają wyryte w swych sercach: Quis ut Deus – „Któż jest jak Bóg?”, i którzy nie potknęli się podczas próby. Błogosławiona jest Dziewica Maryja, Niepokalana w swym poczęciu, która zawsze zwracała swą duszę ku Bogu, od swego najwcześniejszego dzieciństwa. Błogosławiona jest dusza naszego Pana, oświecona wizją uszczęśliwiającą od początku swego istnienia.

Skąd te wymówki, dlaczego te ociągania, dlaczego ta ślepota w poznaniu i ukochaniu Boga, powszechna nawet wśród ochrzczonych? Żali się na nią Zbawiciel w psalmach, w lamentacjach Wielkiego Piątku i w pierwszym rozdziale Ewangelii według św. Jana. Można by powiedzieć, że Jego agonia w Ogrodzie Oliwnym była skutkiem ateizmu w działaniu. Miłość nie jest kochana: Non requirunt Deum – „nie szukali Boga”, Non receperunt – „nie przyjęli” (J 1, 11).  

Czy ten dramat pozostawi nas obojętnymi? Nieznajomość Boga jest dziś powszechna. Co możemy na to poradzić? Całe współczesne społeczeństwo zachęca do tego [do zapomnienia o Bogu]. Czy jednak wina nie leży również w nas samych? Uczyńmy wysiłek, by medytować o Bogu, by zbliżyć się do tej niezgłębionej tajemnicy Alfa et Omega, Principium et finis – „Początku i Końca” – tajemnicy miłości, która wyraża się w Słowie Wcielonym. Święty Tomasz zachęca nas do poznania Boga lepiej w Jego Jedności, w Jego Troistości, w Jego dziełach. Czyż kontemplacja Błogosławionej Trójcy przez wiarę i łaskę Ducha Świętego nie może dać nam przedsmaku tej szczęśliwości?

Prace, które mogą pomóc nam uzupełnić lub wyjaśnić nauczanie Sumy napisali m.in.: o. Garrigou-Lagrange, o. Pègues, o. Lessius, dom Marmion. Nie ma tu [w książce pt. Podróż duchowa] miejsca na dogłębne teologiczne studium, spróbujemy jedynie zbliżyć się nieco do tej wielkiej rzeczywistości, jaką jest Bóg, by kontemplując Jego atrybuty i nieskończone doskonałości, czcić Go w pokorze i żarliwości, naśladując Jezusa Chrystusa i Najświętszą Dziewicę.

Trochę więcej wiedzy o nieskończoności Boga, o Jego nieskończonej miłości i miłosierdziu, powinno nam pozwolić postąpić w miłości ku Niemu, oddalając nas od grzechu i utwierdzając w cnocie. Jest to droga, którą kroczyli wszyscy święci pod wpływem Ducha Jezusowego.

 

(z: abp Marcel Lefebvre, Podróż duchowa, Te Deum Warszawa 2005, s. 16-18)