trzecizakonfsspx.blogspot.com jest stroną Trzeciego Zakonu Bractwa Kapłańskiego świętego Piusa X w Polsce.
Znajdują się na niej najważniejsze informacje z życia naszej Duchowej Rodziny, intencje modlitewne oraz listy Duchowego Ojca, rozważania, biuletyny i wykłady. Intencje modlitewne obowiązują od każdego pierwszego dnia miesiąca.

piątek, 6 czerwca 2025

LEKTURA DLA CZŁONKÓW III ZAKONU NA CZERWIEC 2025 R.


Fragment memorandum O Niepokalanym Poczęciu kard. J.H. Newmana[1]

 

Co się tyczy pierwotnych wyobrażeń o Matce Bożej, trzeba zwrócić uwagę na to, jak silnie podkreślane jest  przeciwieństwo między Maryją a Ewą. Znajdujemy to u św. Justyna, św. Ireneusza i Tertuliana – trzech spośród najwcześniejszych Ojców, na trzech odrębnych kontynentach, w Galii, w Afryce i w Syrii. Na przykład: „Węzeł nieposłuszeństwem Ewy spleciony rozwikłało posłuszeństwo Maryi; co dziewica Ewa niewiernością związała, dziewica Maryja rozwiązuje wiarą”. Albo: „Dziewica Maryja staje się Orędowniczką (Paraklete) dziewicy Ewy, aby ludzkość, przez dziewicę na śmierć skazana, była przez dziewicę ocalona – z zachowaniem równowagi: nieposłuszeństwo dziewicy posłuszeństwem dziewicy zmazane” (św. Ireneusz, Adv. haer. V 19). Albo: „Jak Ewa przez nieposłuszeństwo stała się przyczyną  śmierci swojej
i całej ludzkości, tak Maryja, rodząc przeznaczonego Człowieka,
a pozostając dziewicą, przez posłuszeństwo stała się przyczyną zbawienia zarówno swojego, jak i całej ludzkości
”. Albo: „Ewa, będąc dziewicza
i nieskalana, przyniosła nieposłuszeństwo i śmierć, ale dziewica Maryja, otrzymując wiarę i radość, kiedy anioł Gabriel przyniósł Jej zwiastowanie, odpowiedziała: »Niech mi się stanie…«”. Albo: „Czego Ewie zabrakło w wierze, to Maryja wiarą swoją naprawiła”.
Czyż możemy nie dostrzegać, że według owych Ojców, którzy byli najwcześniejszymi z wczesnych, Maryja była kobietą-typem, podobnie jak Ewa, że obie były w szczególne dary łaski wyposażone i że Maryja odniosła zwycięstwo tam, gdzie Ewa upadła?
Poza tym – jakie światło rzucają te wypowiedzi na  naukę św. Alfonsa, nieraz wspominaną, o dwóch drabinach. Widzimy, że według owych najwcześniejszych Ojców Maryja odrabia to, co Ewa uczyniła: ludzkość jest zbawiona przez  Dziewicę; posłuszeństwo Maryi staje się przyczyną zbawienia dla całej ludzkości. Co więcej, szczególny sposób, w jaki Maryja tego dokonuje, określony jest przez wczesnych Ojców, kiedy nazywają Ją Orędowniczką. Słowo to stosowane  jest do naszego Pana i do Ducha Świętego – do naszego Pana  jako wstawiającego się za nami we własnej Osobie, a do Ducha Świętego jako wstawiającego się za nami w osobach świętych. To jest biała droga, podczas gdy drogą naszego Pana jest droga czerwona, to znaczy droga Ofiary, która odkupuje.
3. Następnie: jakie światło rzucają owe ustępy na dwa  teksty Pism Świętego. My odczytujemy: „Ona zetrze  twoją głowę”. Już sam fakt, że odczytujemy „Ona zetrze”, ma pewną wagę, bo dlaczegóż to nasze odczytywanie nie miałoby być trafne? Ale interpretujemy Pismo w świetle Pisma i zobaczymy, jak wszystko nawzajem się w tej interpretacji wspiera. O wojnie między Niewiastą
i Wężem mówi Księga Rodzaju. Kim jest Wąż? Pismo Święte mówi o tym dopiero w dwunastym rozdziale Apokalipsy. Tam wreszcie po raz pierwszy wyjaśnione jest, że Wąż to zły duch. A w jaki sposób jest on tam ukazany? Znowu pośród wizji o sławiącej Niewiastę, jego nieprzyjaciółkę – i jak
w pierwszej wizji w Księdze Rodzaju Niewiasta ma „potomstwo”, tak tu ma „Dziecię”. Czy można więc wątpić, że Niewiastą z trzeciego rozdziału Księgi Rodzaju jest Maryja? A jeśli tak, jeśli nasze odczytywanie jest trafne, to już pierwsze proroctwo, jakie kiedykolwiek zostało oznajmione, przeciwstawia Drugą Niewiastę Pierwszej Niewieście – Maryję Ewie, podobnie jak to czynią św. Justyn, św. Ireneusz i Tertulian.
4. Zauważmy bezpośredni związek tego, co tu mówimy, z nauką
o Niepokalanym Poczęciu. Był wojna między Niewiastą i Wężem. Wojna ta uzyskuje najwyższy sens, jeśli Ona nie miała nic wspólnego z grzechem – albowiem w takiej mierze, w jakiejś ktoś grzeszy, zawiera przymierze ze złym duchem.

 

(za: John Henry Newman, Rozmyślania i modlitwy. Sen Geroncjusza, IW Pax Warszawa 1985, s.186-188)



 

 



[1]             Tekst nie tylko ma związek z prawdą o Niepokalanym Poczęciu, ale również ukazuje głęboki sens tytułu Maryi „Orędowniczka” oraz rzuca ciekawe światło na odnoszony do Maryi tytuł „Współodkupicielka” (red.).